EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

06-11-2025 | Boom uitgevers: Nieuw: Stevige leraren opleiden - uitgave van Boom uitgevers

PERSBERICHT 

Nieuw: Stevige leraren opleiden
Van losse reflecties naar doelgericht identiteitsleren

In veel lerarenopleidingen blijft professionele identiteitsontwikkeling impliciet en leunen besluiten nog te vaak op één momentopname. Stevige leraren opleiden (Boom Onderwijs) maakt die ontwikkeling concreet, zichtbaar en verantwoord: het boek vertaalt rijke onderzoeksliteratuur naar werkwijzen om identiteit te ontwerpen, begeleiden en beoordelen met meervoudig bewijs over tijd—formatief waar het kan, summatief alleen waar nodig.

“Je identiteit als leraar en opleider is bepalend voor het uitoefenen van je beroep in de praktijk en is de motor voor je professionele ontwikkeling,” zegt Helma Oolbekkink-Marchand, namens de redactie. Marion van de Wijdeven voegt toe: “Willen wij de professionele identiteit van onze studenten beoordelen? Wat zouden we dan precies willen beoordelen? En hoe dan?” In haar bijdrage gaat zij in op de taal die bij beoordelen hoort en hoe toetsen de ontwikkeling van professionele identiteit kan sturen; elk hoofdstuk sluit af met vragen om dit gesprek in teams te voeren. Fedor de Beer benadrukt de praktijkbetekenis: authenticiteit staat centraal—niet iemand nadoen, maar handelen vanuit wie je bent als leraar.

Wat staat er in het boek?

Deel 1 — Kompas (hoofdstuk 1–7)

  • Begripsverheldering: wat professionele identiteit is, waarom die ertoe doet en hoe ontwikkeling niet-lineair verloopt bij rol- en contextwissels.
  • Verbinding van persoonlijk & professioneel leren met praktijk- & theorie-ervaringen; duidelijke plek voor waarderen over tijd (meervoudig bewijs i.p.v. momentopname).
  • Elk hoofdstuk sluit af met reflectievragen en literatuur voor directe toepassing.

Deel 2 — Doen (hoofdstuk 8)

  • Praktijkkatern met een breed repertoire werkvormprofielen, elk voorzien van quickscan (doel, setting, tijd, aandachtspunten) en een overzicht per doelgebied (o.a. visie, biografisch-narratief, onmiddellijke situaties, agency, toekomst).
  • Expliciete aandacht voor timing, groepsveiligheid en bekwaamheid van de begeleider, zodat teams kunnen kiezen, differentiëren en doseren.

Meerwaarde in de praktijk

  • Ontwerp & leerlijnen: compacte kaders en uitgewerkte modellen (o.a. ui-model en TIL) verbinden theorie, curriculum en werkplek.
  • Begeleiden: formats voor korte gesprekken (10–15 min) met gerichte coachvragen en licht bewijsmateriaal (lesplan, observatie, korte audio) verspreid over de tijd.
  • Waarderen: feed-up, feedback, feed-forward; formatief waar het kan, summatief alleen waar nodig—met meervoudig bewijs.

Voor wie?

(Aankomende) leraren, lerarenopleiders in het hbo, werkplekbegeleiders/mentoren, SLB’ers, curriculum- en teamcoördinatoren, trainers en onderwijsadviseurs. Ook inzetbaar voor opleidings- en partnerscholen en teams die samen willen bouwen aan zichtbare identiteitsontwikkeling, docentwelzijn en een warme, professionele leer- en werkcultuur.

Redactie en bijdragen

Onder redactie van Helma Oolbekkink-Marchand, Maaike Nap en Fedor de Beer. Met bijdragen van Nollie Bekkers, Sander Berendsen, Frank Crasborn, Gisbert van Ginkel, Bob Koster, Chris Kroeze, Bruno Oldeboom, Rinny van der Meer, Paulien Meijer, Martine van Rijswijk, Gonny Schellings, Harmen Schaap, Tom Schoemaker, Mariëlle Theunissen en Marion van de Wijdeven — een brede groep opleiders en onderzoekers. Het praktijkkatern is samengesteld en beschreven door ervaren opleiders, stevig verankerd in de onderwijspraktijk.

Boekgegevens

  • Titel: Stevige leraren opleiden
  • Redactie: Helma Oolbekkink-Marchand, Maaike Nap, Fedor de Beer
  • Druk: eerste editie
  • Omvang: 240 pagina’s
  • Verschijningsdatum: 13 oktober 2025
  • Uitgever: Boom Onderwijs
  • Prijs: 34,95 (E-book 27,95)

 

 

 

Omslag-stevige_leraren_opleiden_9789024465729.png

 

Stevige leraren opleiden

www.boom.nl/...

 

De kracht van het verhaal

www.boom.nl/...

 

Meer informatie, recensie-exemplaar of interviewverzoek
Neem contact op met Boom Hoger Onderwijs:
Marlon Essers: m.essers@boom.nl

 

 

 

Terug