|
|
21 januari t/m 30 maart 2025
|
|
Sierk Schröder (Ambon, 1903 – Wassenaar, 2002) wordt beschouwd als één van de grootste Nederlandse kunstenaars van de 20e eeuw. Bekend als meesterportrettist en schepper van veelzijdig vrij werk, bleef hij trouw aan figuratieve kunst in een tijd waarin abstractie en conceptuele stromingen de overhand hadden.
Van 21 januari tot en met 30 maart 2025 presenteert Stadsmuseum Harderwijk een uitgebreide overzichtstentoonstelling van Schröders werk. De tentoonstelling is een ode aan zijn vakmanschap, dat in zijn tijd werd geprezen door opdrachtgevers, maar door kunstcritici vaak werd weggezet als ouderwets. Toch wist Schröder zich te onderscheiden, juist door te blijven geloven in het ambacht. “Kunst komt van kunde,” zei hij. Zijn woorden én werk hebben de tand des tijds doorstaan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
HM Koningin Beatrix, 1981. Het meisje met de sjaal, 1989. Portret van Bernard Haitink, 1978. © Stichting Sierk Schröder. |
|
|
|
|
|
|
|
Marius van Dokkum, Zelfportret met Sierk Schröder, 2023 |
|
|
|
“Sierk Schröder is wat betreft portretkunst echt mijn grote voorbeeld. Zijn techniek is vrij en trefzeker, maar ook ambachtelijk. Vaak genoeg zie ik portretten waarvan ik denk ‘Ja, het is wel leuk geschilderd, maar het klópt niet’. Bij Sierk wel, die wist drommels goed waar hij mee bezig was. Dat kwam ook omdat hij heel erg veel tekende. Dat doe ik zelf ook. Blijven tekenen, jezelf continu verbeteren, je contact met de werkelijkheid behouden. Sierk is altijd dicht bij zichzelf gebleven, dat waardeer ik en dat herken ik.” |
|
|
|
|
|
|
|
Dik Mesman en Marius van Dokkum onthullen de portretbuste van Sierk Schröder |
|
|
|
Om zijn waardering voor de schilder uit te drukken heeft Marius een portretbuste in klei gemaakt van Sierk Schröder. Het beeld werd tijdens de opening van de tentoonstelling Sierk Schröder – Tijdloos meesterschap onthuld door Marius van Dokkum en voorzitter van de Stichting Sierk Schröder, Dik Mesman. Vanaf vandaag is de portretbuste te bewonderen in het Marius van Dokkum Museum in Harderwijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Koop een combiticket! Voor slechts €15,- kun je op dezelfde dag zowel het Stadsmuseum als het Marius van Dokkum Museum bezoeken. Het combiticket is verkrijgbaar bij de balie van de musea. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Egbert Modderman, De zoom van de mantel, 2020. |
|
|
13 april t/m 21 september 2025
|
|
Vanaf half april tonen we een overzicht van het werk van kunstschilder Egbert Modderman (Heerenveen, 1989). Zijn monumentale schilderijen, geïnspireerd door Bijbelse thema’s, leggen de nadruk op menselijke emoties. Hiermee weet hij de essentie van deze eeuwenoude verhalen op een herkenbare en invoelbare manier tot leven te brengen voor een modern publiek.
Modderman won in 2020 de BP Young Artist Award en werd uitgeroepen tot Talent van het Jaar 2025. Dit is Moddermans eerste museale tentoonstelling in Nederland. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Holleeder tijdens de uitspraak eerste aanleg: levenslang. © Petra Urban |
|
|
7 oktober 2025 t/m 30 maart 2026
|
|
In het najaar belichten we in een uitgebreide tentoonstelling het werk van Petra Urban (Amsterdam, 1972), één van de bekendste rechtbanktekenaars van Nederland. Haar realistische iPad-tekeningen tonen een unieke combinatie van journalistieke en kunstzinnige kwaliteiten. Met scherpe precisie legt Urban de menselijke kant van de rechtspraak vast. Haar natuurgetrouwe werken vertellen niet alleen de verhalen van verdachten en slachtoffers, maar vangen ook de emoties en de dynamiek in de rechtszaal. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gratis toegankelijke exposities
|
|
|
|
|
|
15 januari 2025 t/m 2 maart 2025
|
|
Deze expositie biedt een unieke blik in een vrijwel vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis: de grote watersnood van februari 1825, die delen van de Noordwest-Veluwe, Overijssel, Friesland, Groningen en Noord-Duitsland verwoestte. De expositie markeert het 200-jarig herdenkingsjaar van deze dramatische gebeurtenis en is te zien t/m 2 maart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nathalie Roelofsen uit Harderwijk creëert unieke, kleurrijke objecten van vilt. Haar werk omvat draagbare kunst, zoals kleding, hoeden en sjaals, waarbij elk stuk een eigen, uniek karakter heeft. Daarnaast maakt ze ook vilten maskers, een creatief project dat ontstond tijdens de coronapandemie. Nathalie werkt altijd intuïtief en noemt haar werkwijze zelf “vilten vanuit het hart.” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|