EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

07-12-2024 | Onderwijs Media: Hoe kan de SLO haar verhaal met impact vertellen?

 
 

Aan alle lezers,

 

Zoals je misschien wel weet heeft SLO afgelopen schooljaar de conceptkerndoelen gepresenteerd. Een van de doelstellingen van dit jaar was het onderwijs beter te laten zien wat SLO concreet voor hen kan betekenen. Hoe kan SLO haar verhaal met meer impact vertellen?

Uit de verdiepingsworkshop bleek dat de huidige communicatie, centraal en decentraal per programma, kansen biedt om te optimaliseren.

Ons advies? Communiceer vanuit één SLO waarbij er samenhang tussen doelen en programmalijnen is. Een van de onderdelen van deze aanpak was: de onderwijsprofessional centraal.

 

 

 

In samenwerking met SLO hebben we verschillende duo-interviews afgenomen met professionals uit de onderwijspraktijk en experts van SLO. Verhalen waarin de onderwijsprofessional centraal staat. 

We zien vaak dat er wordt gecommuniceerd vanuit "het wat" en niet vanuit "het waarom". Daarom delen we een aantal korte tips:

  • Stel de onderwijsprofessional centraal
  • Wat is diens behoefte? (Weet je dit niet? Doe dan eerst onderzoek!)
  • Speel daarop in
  • Geef praktisch toepasbare voorbeelden
  • En vooral, houd het simpel

 

Communiceer vanuit het onderwijs

 

Ongeveer 60% van de leraren zoekt dagelijks naar ervaringen van collega's, praktijkvoorbeelden en inspiratie voor lessen. Dat doen zij via vaktijdschriften, websites en nieuwsbrieven (informatiebehoefte en keuzecriteria, 2024). 

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat leraren altijd overleggen met collega's over zaken als lesmateriaal of scholing. Collega's zijn de belangrijkste referentiegroep voor leraren.

Nog een reden waarom je altijd jouw verhaal vanuit het onderwijs moet vertellen. En dat doe je door... het onderwijs centraal te stellen en het onderwijs zelf aan het woord te laten. 

Wij helpen je om jouw boodschap op een inhoudelijke manier te vertellen.

 

Een nieuwe positionering voor het Vertrouwensbureau. 

 

Het Vertrouwensbureau ondersteunt scholen en organisaties bij het professioneel en effectief aanpakken van vertrouwenskwesties. Het Vertrouwensbureau focust zich op verschillende markten. Hoe zorgt het Vertrouwensbureau ervoor dat het toch de juiste boodschap overbrengt aan het onderwijs?

In een verdiepingsworkshop verkenden we samen met Jan, Jutta en Mattis hun kernwaarden, visie, doelgroep, wensen en uitdagingen. Wat is het verhaal achter het werk van het bureau, waarom doen ze wat ze doen? Hieruit ontstond een heldere en krachtige belofte:

Het Vertrouwensbureau

Rust, regie en resultaat. 

We zijn ontzettend blij met het eindresultaat: een sterke positionering en nieuwe uitstraling die echt aansluit bij wie we zijn. De samenwerking was vlot, flexibel en enorm behulpzaam. - Mattis Wibbens, eigenaar het Vertrouwensbureau. 

Lees hier de hele case.

 

 

Ben jij al bezig met met de plannen voor 2025? Of ben je benieuwd naar de trends en ontwikkelingen van volgend jaar? Kom gezellig langs bij ons op kantoor, en we praten je helemaal bij. 

 

­

 
 

 

 

Terug